Dirigent

Dirigent Frans Vodegel

DiaZ zingt vanaf juni 2023 onder leiding van Frans Vodegel.

Frans Vodegel kreeg zijn muziekvakopleiding aan het Brabants Conservatorium in Tilburg en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij studeerde Orgel bij Huub Houët en Louis Toebosch met extra hoofdvakken Schoolmuziek en  Koordirectie. Hij volgde masterclasses bij Anton Heiler in Wenen en Marie Claire Alain in Parijs. Hij was vaste bespeler van het orgel van de St. Stefanuskerk te Nijmegen. Zijn muziekopleiding sloot hij af aan de Universiteit Utrecht studie Muziekwetenschappen cum laude voor een onderzoek over historische orgels

Jaren later is hij gepromoveerd tot doctor in de Managementwetenschappen. Van 2000 tot  2011 werkte hij als manager op de Hogeschool Utrecht maar zijn passie voor muziek is steeds gebleven en daarom was hij al die jaren als dirigent bij verschillende koren actief en nu, sinds het vertrek van Johnny Rahaket, ook bij ons.

Frans is geen onbekende in het Nederlandse muziekleven. In de jaren ‘80 dirigeerde hij het Residentie Kleinkoor te Den Haag, het Mannenkoor van de Koninklijke Luchtmacht te Schaarsbergen en het Nijmeegs Opera- en Operettegezelschap en maakte meerdere grammofoonplaat- en radioproducties. In dezelfde periode was hij hoofdvakdocent aan het Conservatorium in Maastricht. Van 1994 tot 1999 was hij directeur van het Nederlandse Repertoire en Informatiecentrum voor Muziek (RIM) in Utrecht; een rechtsvoorganger van respectievelijk UNISONO, Kunstfactor en LKCA. In die periode was hij ook lid van de Nederlandse Raad voor de Amateurkunst.

Wij zijn heel blij met Frans als dirigent. We willen graag doorgaan op de ingeslagen weg om naast het plezier beleven aan zingen ook de puntjes op de i te zetten: bewust samen zingen door goed naar elkaar te luisteren en zo een optimale koorklank te verkrijgen.

frans vodegel